Entretien des vélos
Onderhoud van fietsen
Om de nood aan herstellingen tot een minimum te beperken, is het essentieel dat je je fiets regelmatig onderhoudt. Dit bespaart je uiteindelijk tijd en geld. Natuurlijk is het ook mogelijk om het onderhoud van je fiets toe te vertrouwen aan een professionele service. Hier volgen enkele tips over hoe je je fiets thuis kunt onderhouden. Onderhoud omvat het reinigen en smeren van de afzonderlijke onderdelen van de fiets - de onderdelen.
Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)
De fiets wassen en schoonmaken
Was het wielframe met een straal water, maak de wielen met de hand schoon met een borstel of spons. Wees extra voorzichtig bij het reinigen van de rondselcassette (tandwielen) en ketting. Was de afzonderlijke tanden grondig. Gebruik bij voorkeur een speciale wasmachine voor de ketting en ontvet deze als een enkel onderdeel met een speciaal product of sterke afwasontvetter. Smeer de ketting nadat deze is opgedroogd.
Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)
Smering
Smeer de ketting altijd na het wassen van de fiets. na ongeveer 50 tot 200 km. Hoe vaak u de ketting moet smeren, hangt af van hoe vaak u in een stoffige omgeving rijdt. Bij het rijden in stoffig terrein blijven stof en vuil aan de smeerolie plakken - in dit geval is het dus belangrijk om de ketting altijd te ontvetten en schoon te maken.
De frequentie van het smeren van de ketting wordt ook beïnvloed door het weer. Als het regent, spoelt de olie sneller uit de ketting en moet deze vaker worden gesmeerd.Andere onderdelen met lagers, cassette of converters moeten ook regelmatig worden gesmeerd. Was de fiets altijd eerst goed zodat alleen schone onderdelen gesmeerd worden.Hoogwaardige producten voor fietsen bevatten nanodeeltjes die metalen onderdelen beschermen tegen corrosie. Breng de olie aan op een afstand van 10 tot 20 cm van het onderdeel. Daarna 15 minuten laten inwerken en daarna met een droge doek de resterende olie van het onderdeel vegen.
Inspectie van afzonderlijke onderdelen
Uw fiets en de afzonderlijke onderdelen zijn van nature onderhevig aan slijtage na verloop van tijd en gebruik. Het is daarom belangrijk om deze onderdelen regelmatig te controleren om ervoor te zorgen dat ze altijd optimaal lopen, veilig zijn om mee te rijden en zo lang mogelijk meegaan. Je kunt de controle zelf uitvoeren of vertrouwen op je favoriete servicecentrum bij jou in de buurt.
Wielen en banden
Controleer of er geen draden van de velg ontbreken. Ze mogen ook niet los zitten. Als dat wel het geval is, moet je het wiel opnieuw laten spinnen. De bandenspanning moet overeenkomen met die op de zijkant van de band. Voor racefietsen wordt een bandenspanning van 50 tot 800 kPa (4,5 tot 8 bar) aanbevolen, voor MTB-fietsen 240 tot 380 kPa (2,4 tot 3,8 bar).
Ketting
Controleer na 500-800 km fietsen de ketting met een speciale meter (verkrijgbaar bij fietsenwinkels) om er zeker van te zijn dat de ketting niet te strak gespannen is. Zo ja, vervang hem dan. Het zal je cassette ruïneren.
Touwen en bowdens
Als de kabel rafelt, moet hij onmiddellijk worden vervangen.RemmenControleer de remmen door in de remhendel te knijpen. Als deze een lange slag heeft of te dicht bij het stuur zit, pas dan de lengte van de kabel aan of vervang de remblokjes. Laat de remmen ontluchten door een gekwalificeerde werkplaats als de remhendel geen weerstand biedt.
Midden, cranks, pedalen
Controleer elke 3 maanden of de afzonderlijke bouten van het middelste tandwiel en de bout waarmee de crank aan de as bevestigd is, goed vastzitten. Als de crank op de as loszit, moet de race onmiddellijk worden verwijderd, omdat dit kan leiden tot vernieling van de cranks. Controleer het aandraaien van de pedalen. Ze mogen niet los zitten, anders wordt de schroefdraad van de crank vernield.